5 gode råd om børn i sommervarmen

Når sommersolen rammer Danmark, så oplever sundhedsplejen at få flere spørgsmål om børns behov i varmen. Sundhedsplejen i Randers Kommune står derfor klar med fem gode råd om børn i sol og varme.

Barn der drikker vand

Vi er ikke så forvænt med sol og sommervarme i Danmark, men foråret 2018 har budt på skønne sommerlige tilstande – med alt hvad dertil hører.

For Sundhedsplejen i Randers Kommune betyder det, at der begynder at tikke spørgsmål ind om børn i sol og varme.

”Vi får flest spørgsmål om spædbørn, men der er også mange ting, der er gode at huske på, når man slipper de lidt større børn løs i sommervarmen,” siger sundhedsplejerske Mette Vestergaard Sørensen.

Mette og hendes kolleger har her samlet fem gode råd om børn i sommersolen.

1. Ekstra behov for væske

Børn har brug for vand i sommervarmen. Mange børn er så optaget af deres leg, at de glemmer, de er tørstige. Der er også børn, der aldrig siger, at de er tørstige, og så må de voksne minde dem om at drikke. Husk at vand er den bedste tørstslukker. Søde drikke som saft og smoothies optager pladsen for anden mad, fordi det mætter.

Ammende mødre oplever også, at barnet vil ammes oftere, når det er varmere, og spørger, om de skal give barnet vand som supplement. Som udgangspunkt er dette ikke nødvendigt i den danske sommer, barnet vil blot efterspørge brystet oftere, hvis det er tørstigt. Hvis man gerne vil prøve med lidt vand, skal det være afkølet kogt vand. Man skal dog sikre sig, at barnet tager fint på i forvejen – ellers er der risiko for, at vandet tager plads for maden, og at barnet så ikke tager så godt på.

2. Hjemmelavede is

Det er fristende med en lækker kold is, når det er varmt, men spiser man is hver dag, så får man hurtigt for meget sukker. For meget sukker kan betyde, at børn får for lidt ”rigtig kost” og derfor er i risiko for at få for lidt vitaminer, mineraler og kostfibre.

Børn under 3 år bør have så lidt sukker som muligt. Børn mellem 3 og 6 år bør ikke indtage mere end 30 gram sukker om ugen, og mange is indeholder 20 gram sukker pr. 100 gram. 6 ud af 10 børn får for meget sukker.

Vi anbefaler derfor, at man eksperimenterer med at lave sine egne is. Man kan lave dem af danskvand med frugter og bær, eller man kan bruge saft uden sukker eller kunstigt sødemiddel – gerne økologisk eller hjemmelavet. Man kan finde mange spændende opskrifter på nettet.

3. Børn i solen

Det er vigtigt at beskytte børn mod de skadelige UV-stråler i solen. Giv barnet en bredskygget hat på, der dækker hoved og ører og skygger for ansigt og nakke. Vi anbefaler også tøj, som mindst går til knæ og albuer. Løstsiddende tøj giver den bedste beskyttelse og er køligt, når det er varmt.

De steder, hvor barnet ikke er dækket af tøj, skal huden smøres med solcreme. Brug en svanemærket vandfast solcreme med høj faktor. I udlandet skal man bruge minimum faktor 30 og gerne 50. Smør med rigelige mængder, cirka 20 minutter før børnene går ud i solen. Benyt 20 ml solcreme til en hel barnekrop; det svarer til en barnehåndfuld. Husk også, at børn ikke bør være i solen mellem kl. 12-15 i højsommeren.

Spædbørn, som ikke kan kravle eller gå, skal holdes væk fra direkte sollys, og behøver derfor ikke bruge solcreme. Vælg en barnevogn eller klapvogn hvor kalechen, og evt. en parasol, kan indstilles, så barnet altid er i skygge for direkte sol.

4. Varme og søvn

Sol og varme påvirker et barns søvn meget, og sommerbørn har generelt sværere ved at sove end vinterbørn. Hvis man som forældre vurderer, at det er for varmt udenfor, så kan man med fordel stille barnet indenfor - evt. hvor man kan lave lidt gennemtræk. Det er meget vigtigt IKKE at dække barnevognsåbningen til; det kan blive ulideligt varmt for barnet.

5. Sengetider i ferien

I de lange lyse sommeraftner kan det være svært for børn at falde i søvn til deres vanlige sengetid, og når man har ferie, er det fristende at lade børnene være længere oppe om aftenen. Mindre børn har det dog godt med faste rutiner, så det er en fordel at holde fast i de gode sengevaner. Mange børn sover ikke nødvendigvis længere om morgenen, selv om de er længe oppe, og så kan det blive et problem at få sovet nok.

Børn under 1 år har brug for at sove 14-18 timer, og børn på 1-3 år har brug for 12-14 timer søvn i døgnet. Det er en god idé, at mørklægge værelset med mørklægningsgardiner og sørge for at lufte godt ud inden sengetid, så værelset er så køligt som muligt. Hvis solen står på vinduet om eftermiddagen, kan det være nødvendigt at trække gardinet for, så solen ikke varmer rummet op.